wtorek, 30 maja 2017

Figurkowy Karnawał Blogowy - Edycja #33 - Robimy rzeczy z innych rzeczy


Edycja: #33
Temat: Robimy rzeczy z innych rzeczy
Prowadzący: Dziadu z lasu
Wpis na blogu: Dziadu z lasu
Poprzednie edycje: TU

Ok :) Będzie nietypowo.

Ostatnimi czasy szukałem jakiegoś prostego sposobu, żeby zachęcić moich "zwykłych" znajomych do grania w bitewniaki. Niestety, nawet przy prostym systemie jakim jest Warzone: Ressurection ciężko znaleźć partnera (lub partnerkę) do wspólnych potyczek. Ludzie najczęściej gubią się w ilości statystyk, co od czego odejmować itp. Swojego czasu zagrałem też w X-winga i pomyślałem jakby tak...

...przerobić obecne zasady Warzone na bardziej przyjazne dla osób które chciałby się zagłębić w świat bitewniaków ale nie robią tego z powodu duzego "progu wejścia"?

wiecie... zrobię rzecz ... z innej rzeczy (zaliczycie mi to? :P)

i z czegoś takiego:


...i skleciłem coś takiego:


Nie będę wam tłumaczył wszystkiego bo jest tego naprawdę dużo,
Siedziałem na tym ładnych parę miesięcy i z uporem maniaka testowałem na znajomych.
Nie wyjaśnię tutaj wszystkich niuansów i skupię się raczej na ogólnikach (chociaż przyznaję może być trochę chaotycznie). Jakbyście chcieli dowiedzieć się więcej to śmiało piszcie w komentarzach :)

Więc po kolei. Najpierw trochę matematyki.

Warzone opiera się na K20 a ja kocham dobre zwykłe K6, wiec dziwnym nie jest, że przeróbka jest oparta na moich ukochanych sześcianach :) Uznałem, że standardowe trafianie na 5 i 6 (na K6) powinno zdać egzamin. Musiałem również sięgać po książkę do matematyki i przypomnieć sobie to i owo i oto jak to działa:

w warzone rzucamy K20 i porównujemy wynik z odpowiednimi statystykami:
RS - walka dystansowa
CC - Walka wręcz

Czyli jak ktoś ma RS = 12 to trafia na 12 i mniej (oczywiście dochodzi do tego masa modyfikatorów , no ale tutaj akurat nie jest to ważne)

Prawdopodobieństwo zdania testu na K20 wygląda następująco:

1 - 5%
2 - 10%
3 - 15%
4 - 20%
5 - 25%
6 - 30%
7 - 35%
8 - 40%
9 - 45%
10 - 50%
11 - 55%
12 - 60%
13 - 65%
14 - 70%
15 - 75%
16 - 80%
17 - 85%
18 - 90%
19 - 95%
20 - 100%

Mój pomysł na wersję K6 polegał na tym, że rzucamy pewną ilością kostek. zdaniem testu jest wyrzucenie conajmniej  jednego sukcesu (czyli 5 lub 6)
Przykładowo: Rzucamy 3 x K6 jeżeli na którejkolwiek z kostek pojawi się 5 lub 6 test jest zdany.

Prawdopodobieństwo zdania testu na wg mojego pomysłu wygląda następująco:

1K6 - 33%
2K6 - 55%
3K6 - 70%
4K6 - 80%
5K6 - 86%
6K6 - 91%

Nanieśmy na siebie obydwie metody:

min. 7 na K20 - 1D6
min. 8 na K20 - 1D6
min. 9 na K20 - 2D6
min. 10 na K20 - 2D6
min. 11 na K20 - 2D6
min. 12 na K20 - 3D6
min. 13 na K20 - 3D6
min. 14 na K20 - 3D6
min. 15 na K20 - 4D6
min. 16 na K20 - 4D6
min. 17 na K20 - 5D6
min. 18 na K20 - 6D6

Nie jest to oczywiście idealne odwzorowanie - ale coś za coś :)
Popatrzmy naszego Trenchersa:
Ma RS = 12 co przekłada się na 3K6.

Modyfikatory uzyskujemy dodając lub odejmując kostki.
Przykładowo, jeżeli celujemy do jednostki znajdującej się za zasłoną odejmujemy jedną kostkę czyli robimy test 2K6. Proste? Myślę że bardzo :)

Teraz jak wygląda obrona?

W standardowych zasadach Warzone działa to tak:

Bierzemy Armor (A) atakowanej jednostki i odejmujemy od niego siłę (ST) broni
Czyli: przy A = 20 i ST broni = 10. Atakowany broni się przy wyrzuceniu 10 lub mniej.

Jednak możecie zauważyć, że na karcie broni w moim wydaniu nie ma atrybutu (ST) a i (A) jednostki jest dziwny. Już tłumaczę:

Standardowy pancerz (A) jednostki to 20, standardowa siłą (ST) broni to 10.
Postanowiłem więc odjąć od standardowego pancerza standardową wartość ataku broni
Dlatego pancerz w tej chwili wynosi 2K6 (55%)

Pancerz można więc łatwo przerobić z K20 na K6 w taki sposób:

20: 1K6
21: 2K6
22: 2K6
23: 3K6
24: 3K6
25: 3K6
26: 4K6
27: 5K6
28: 5K6
29+: 6K6

Jeżeli broń ma większą siłę np ST (12) przy broni pojawia się modyfikator który zmniejsza pancerz atakowanej jednostki o np jedną kostkę.

Stworzyłem sobie na potrzeby tego prosty przelicznik:

siła broni: modyfikator

12 -13: - 1K6
14-15: - 2K6
16-17: - 3K6
18: - 4K6
19: - 5K6

Wszystko co musi zrobić gracz broniący się to zdać test na pancerz (z ewentualnym odjęciem jakiejś ilości kostek) i tyle

Więc walka wygląda teraz tak:
  1. Atakujący robi test na trafienie (3K6
  2. Jeżeli trafi, broniący się robi test na pancerz (2K6)
  3. Jeżeli broniący się nie zda testu na pancerz dostaje ranę
No łatwiej to już się chyba nie da :)


Może więcej da się wyczytać z tego obrazka:



W przypadku takiej broni atakowany model broni się jedną kostką mniej (jeżeli jest szwejem lub pojazdem)

Kolejnym elementem który odstrasza ludzi od bitewniaków (przynajmniej w moim gronie) jest UWAGA!!! calówka. Tak dokładnie calówki się boją, więc coś musiałem z tym robić.

Zrobiłem więc na szybko dwie miarki z papieru:

Jedną głównie do zasięgu broni (podzieloną co 5 cali od 1 do 6)
Drugą do ruchu podzieloną co (2 cale od 1 do 3)

Pierwsza jest np wykorzystywana do zasięgu broni (obrazek powyżej przy celowniku)
Druga do poruszania się jednostkami (statystyka ruch przyjmuje wartość od 1 do 3)

Wiem, ze ameryki nie odkryłem, ale na moich znajomych taka zmiana działa bardzo dobrze :) (w sensie już się nie boją cali)




Jak pewnie zauważaliście nazwy statystyk zamieniłem na ikonki, żeby łatwiej było znaleźć to czego się szuka) i zmniejszyłem ich ilość (nie ma np kondycji (CON) czy siły (ST))
Co się dało poprzenosiłem na statystyki broni lub uśredniłem (zmniejszyłem np liczbę rodzajów amunicji do walki dystansowej do 4 (zwykła, eksplodująca, gazowa, miotacz)
Specjalne zdolności jednostek poprzenosiłem (jeżeli się tylko dało) jako statystyki broni lub jednostki
Plus każda z jednostek może mieć jakieś specjalne umiejętności (jak np w/w Trencher ma zdolność Targeting flare).

Może tyle na razie wystarczy jako wstęp :) Jeżeli sam temat Was zainteresował, dajcie znać, to może napiszę coś więcej :) Mam w tej chwili statystyki dla większości jednostek Bauhausu i Imperialu MOW.

Upraszczając system bawiłem się naprawdę świetnie :) Oczywiście wymaga on wielu poprawek i optymalizacji, ale radość grania ze znajomymi w coś co się samemu (z czegoś innego) stworzyło jest wielka!

10 komentarzy:

  1. Jestem pod dużym wrażeniem pomysłowości i realizacji. Nie powiem, ze zagrałbym w to. Powiem, ze taki powinien być nowy Warzone :) naprawdę elegancko to wykombinowałes. Mechanika jest prosta, spójna, a do tego mniej losowa od k20 ze względu na rozkład prawdopodobieństwa zbliżony do gaussowskiego. Kibicuje, trzymam kciuki i czekam na więcej.

    OdpowiedzUsuń
  2. Dawaj więcej wygląda ciekawie!

    OdpowiedzUsuń
  3. Zupełnie nie spodziewałem się pracy w tym stylu. Ale jestem pod wielkim wrażeniem włożonego wysiłku i efektu. W sumie mogłyby to być nowe zasady do Warzone. W bitewniakach historycznych normalną rzeczą jest, że można grać tymi samymi figurkami używając różnych reguł. Myślę, że warto pociągnąć projekt dalej i doprowadzić do finału oraz rozpowszechnienia.

    OdpowiedzUsuń
  4. Wow, jak napisałem Maniek jestem pod dużym wrażeniem :) Naprawdę super sprawa i wydaje się to prościutkie, a co za tym idzie przyjazne :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Podejście do tematu świetne! A praca ciekawa, dobrze ułatwiać wejście do tego światka gier bitewnych bardziej opornym lub strachliwym. :D jak dla mnie wielki plus.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja bym pod ikonkami mimo wszystko drobnym fontem dopisał nazwy statystyk, ale oprócz tego wszystko wygląda bardzo dobrze i chętnie bym wypróbował.

    OdpowiedzUsuń
  7. Trochę mi zajęło zrozumienie wszystkiego, ale jestem naprawdę pod bardzo pozytywnym wrażeniem =)

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo ciekawy i godny pochwały projekt, który ujął mnie nie tylko treścią (zgrabne uproszczenie zasad), ale i formą (pro grafiki!).

    OdpowiedzUsuń
  9. Sensowne upraszczanie zasad zawsze na propsie.

    OdpowiedzUsuń
  10. Wspaniały pomysł, jestem pod wrażeniem !
    Osobiście chciałem przenieść grę na heksy (dla znajomych, odpada miarka). Czy możesz udostępnić posiadane listy armii ?

    OdpowiedzUsuń

LinkWithin